شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست
سرخط خبرها

آیین افتتاحیه اعتکاف بصیرتی ائمه جمعه استان در مشهد برگزار شد | آیت‌الله علم‌الهدی: مشارکت در انتخابات یک واجب شرعی است

  • کد خبر: ۲۰۹۶۲۶
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
آیین افتتاحیه اعتکاف بصیرتی ائمه جمعه استان در مشهد برگزار شد | آیت‌الله علم‌الهدی: مشارکت در انتخابات یک واجب شرعی است
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: هدف گذاری دشمن این است که مردم را از جایگاه پشتوانه و پشتیبان نظام خارج کند. حقیقت امروز جهان ما این است که سرنوشت اسلام به سرنوشت نظام گره خورده و اینجاست که مشارکت در انتخابات تبدیل به یک واجب شرعی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز آیین افتتاحیه اعتکاف بصیرتی ائمه جمعه استان خراسان رضوی با شعار توانمندسازی انگیزشی، علمی، معارتی و معنوی در قالب‎ های مختلف، صبح روز پنجشنبه (۱۲ بهمن‎ماه) در مشهد برگزار شد. در این مراسم ضمن حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و مهمانانی از مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و اداره‎ کل اطلاعات استان، آیت‎الله سید احمد علم الهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد نیز به سخنرانی پرداخت.

اعتکاف، میعادگاه ارتباط پروردگار با بندگان

عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع معتکفین این مراسم با تأکید بر اینکه اعتکاف، معنای عارفانه وسیعی دارد، به تشریح فراز‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی پرداخت و اظهار کرد: در مناجات خاص و عالی امیرالمؤمنین (ع) آمده که حضرت به ذات اقدس پروردگار فرمود «إِلٰهِى إِنَّ جُودَکَ بَسَطَ أَمَلِى وَشُکْرَکَ قَبِلَ عَمَلِى سَیِّدِى إِلَیْکَ رَغْبَتِى وَ إِلَیْکَ رَهْبَتِى» و به خداوند عالم می‌گوید‌ای خدای من، میل و علاقه من به‌سوی توست، ترس من از توست و آرزوهایم، مرا به سمت تو کشانده است. بعد در ادامه می‌فرماید «وَ عَلَیْکَ یَا واحِدِى عَکَفَتْ هِمَّتِى» و این فراز متفاوت و متعالی دعاست که خدا را یک‌دانه و یگانه صدا می‌زند و تصریح می‌کند که همه همت بنده باید معطوف و متمرکز بر پروردگار باشد.

وی با اشاره به آیه ۲۶ سوره مبارکه حج افزود: عبارت عکوف در این مناجات به معنای توجه، تمرکز و گرایش محض قلبی است و از این حیث، اعتکاف به معنای روی آوردن خدا به بنده است که از طرف انسان مورد اجابت قرار می‌گیرد و آن را پذیرا می‌شوند. همه اهمیت و جایگاه عارفانه این بحث اعتکاف نیز به همین است. همان‌طور که خداوند عالم در قرآن کریم فرمود از ابراهیم و اسماعیل نبی (ع) عهد گرفته تا «طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْقَائِمِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» یعنی خانه‌اش را برای طواف کنندگان، رکوع کنندگان و معتکفان به درگاه احدیت پاکیزه نگه دارند.

نماینده ولی فقیه خطاب به معتکفان حاضر در این مراسم خاطرنشان کرد: این غایت جایگاه مبلغ و طلبه را نیز بیان می‌کند. اینکه طلبه اگر از روز اول همه وجودش در این راستا باشد و همه داشته خود را در راه رضای الهی به پای امام زمانش بریزد، به رسالت خود عمل کرده و غیر از این هر چه باشد، خسران در دنیا و آخرت است.

امام (ره)، عبد صالح خدا بود

وی ادامه داد: برادران و عزیزان، در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر هستیم و به همین بهانه، خوب است مطالعه دقیق‌تری از ابعاد شخصیتی و سیره امام راحل داشته باشید، زیرا حضرت امام (ره) در ابتدا فقط یک عالم حوزوی بود که حتی بسیاری از طلاب و افراد، ایشان را «حاج‌آقا» خطاب می‌کردند، اما ناگهان کار به جایی رسید که در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، مردم برای این او حاضر شدند ۱۵ هزار نفر از عزیزان و جوانان دلبندشان را به‌عنوان شهید تقدیم نهضت کنند. چه شد که این‌طور شد؟ این سؤالی است که باید در ذهن همه شما ایجاد شود.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: حقیقت این است که امام یک طلبه ساده بود، اما اخلاصی که در سیره و اخلاق او وجود داشت، باعث شد مشیت پروردگار در مسیر نصرت او قرار بگیرد. امام، عبد صالح خدا بود که دلدادگی خاص و متفاوتش به ساحت قدسی پروردگار باعث شد دل‌ها به او گرایش پیدا کند و مقتدای یک ملت شود. بر همین اساس است که می‌گویم این را به‌عنوان یک باور در وجود خود پرورش دهید که دل‌ها دست خداست، زیرا همین اراده الهی امام (ره) بود که باعث می‌شد نصرت خدا پشتیبانش باشد و در مسیر پیشبرد نهضت، همه قدرت‌ها را به زانو دربیاورد.

طلبه باید با زبان دین سخن بگوید

وی تأکید کرد: حقیقت انقلاب این است که امام هیچ‌گاه به‌عنوان یک شخصیت سیاسی با مردم صحبت نکرد با اینکه رژیم ستم‌شاهی جنایات بی‌شماری در حق مردم و امام انجام داد. حضرت امام همیشه نه با منطق سیاسی بلکه با زبان دین با مردم صحبت می‌کرد؛ همان روشی که انبیا و اولیای الهی همیشه در سیره خود داشتند و سرانجام این شیوه نیز زمینه‌ساز پیروزی انقلابی شد که روز به روز توسعه پیدا می‌کند و امروزه فراتر از مرز‌های ایران عزیز، حتی ملت‌های منطقه و جهان را شیفته خود کرده است.

مشارکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه تجربه تبلیغ پیشرو حکایت از آن دارد که مبلغ باید همیشه با زبان دین با مردم سخن بگوید، گفت: این زبان دین باید در همه شئون و از جمله مسائل اجتماعی هم وجود داشته باشد. همان مسائلی که نبی مکرم اسلام (ص) درباره آن فرمود «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی اگر کسی روزگار بگذراند درحالی که نسبت به امور مسلمانان بی‌تفاوت است، اصل اسلام از وجود او ساقط می‌شود. مشارکت سیاسی هم از همین منظر به‌عنوان یک تکلیف و فراتر از حق مطرح است و این‌طور معنا می‌شود که مسلمان در هر چیز مربوط به امور اجتماعی خود باید دخالت مؤثر داشته باشد. اینجاست که انتخابات تبدیل به یک واجب شرعی می‌شود.

وی بیان کرد: حداقل هدف گذاری دشمن برای انتخابات امسال این است که مردم را از جایگاه پشتوانه و پشتیبان نظام خارج کند. برادران، حقیقت امروز جهان ما این است که سرنوشت اسلام به سرنوشت نظام گره خورده و دعوت سراسری برای ارتقای مشارکت، مسئولیت همه کسانی است که می‌توانند اثری بر مردم داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->